سرخط خبرها

ایران اولین میزبان جشنواره بین‌المللی فیلم خزر۱۴۰۳ شد | برپایی اسکار اوراسیا در آینده

  • کد خبر: ۲۱۱۶۲۶
  • ۲۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۰:۴۹
ایران اولین میزبان جشنواره بین‌المللی فیلم خزر۱۴۰۳ شد | برپایی اسکار اوراسیا در آینده
محمد خزاعی در نشست خبری شورای سیاست‌گذاری نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم خزر به جزئیات برگزاری این رویداد پرداخت.

به گزارش شهرآرانیوز؛ نشست خبری شورای سیاست‌گذاری نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم خزر با حضور روسای سازمان سینمایی ایران (محمد خزاعی)، روسیه (دیمتری داویدنکو)، تاجیکستان (صاحی صالح بایرم‌اف) و جمعی از اهالی رسانه پس از پخش سرود ملی و تلاوت آیاتی از قرآن در سالن شهید آوینی سازمان سینمایی برگزار شد.

یزدان عشیری (مدیر روابط عمومی سازمان سینمایی) در ابتدای این نشست ضمن تبریک ایام شعبانیه به میهمانان این نشست خیر مقدم گفت و به اهمیت اولین جشنواره بین‌المللی فیلم خزر پرداخت و گفت: این جشنواره از لحاظ دیپلماتیک بسیار حائز اهمیت است. این رویداد باعث می‌شود که تعامل بین‌المللی در ساحت فرهنگ و هنر رونق گیرد. تعاملاتی که با دو کشور ساحلی دریای خزر برگزار خواهد شد. جشنواره بین‌المللی فیلم خزر با سفر‌های متعددی که تیم سازمان سینمایی داسته، به یک برنامه‌ریزی مدون و منسجم رسیده است.

در ادامه محمد خزاعی ضمن خیر مقدم به میهمانان بین‌المللی و اهالی رسانه عنوان کرد: از همان ابتدا که به سازمان سینمایی آمدم برنامه‌هایی را برای تعاملات بین‌المللی داشتم. در این راستا قرارداد‌های مختلفی بسته شد. قرارداد شانگ‌هایی یکی از آن‌ها بود. در جشنواره فجر نیز با حضور هفت کشور این تعاملات ادامه یافت. حال با دو کشور تاجیکستان و روسیه به توافقی رسیده‌ایم. توافقی که پیرامون هفته فیلم و نمایش فیلم‌های ایرانی در روسیه و تاجیکستان و بالعکس بود. در مسیر این برنامه‌ها بحث خزر و کشور‌های حاصلی دریای خزر مطرح شد. حال امروز قرار است که میزبانان این جشنواره مشخص شود.

خزاعی ادامه داد: اولین میزبان نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم خزر ایران خواهد بود. این میزبانی در سال ۱۴۰۳ خواهد بود. میزبان دوم در سال ۱۴۰۴ روسیه و سومین میزبان تاجیکستان در سال ۱۴۰۵ است. ایران این رویداد را در یکی از کشور‌های شمالی (شهر مازندران) برگزار خواهد شد.

وی افزود: قرار است که اتحادیه‌ای سینمایی میان کشور‌های اوراسیا شکل‌گیرد. می‌دانید که اتحادیه‌ای این چنین در قاره آسیا وجود ندارد. این مدل از جایزه و آکادمی اسکار برداشته شده بود. بعد از شکل‌گیری این اتحادیه ما می‌خواهیم که این جایزه جهانی که بر مبنای اسکار است، برگزار کنیم.

رئیس سازمان سینمایی ایران خاطرنشان کرد: تبادل تجربه و فیلم‌ها یکی دیگر از مباحث میان ما و روسای سینمایی این دو کشور بود. فیلم‌های زیادی از کشور ما در آرشیو روسیه وجود دارد. از طرفی آثاری که از روسیه در ایران است میان دو کشور مبادله خواهد شد.



دیمیتری داویدنکو ضمن قدردانی از سازمان سینمایی ایران گفت: ما تجربه بسیار عالی‌ای از سفر به ایران داشته‌ایم. شرکت در جشنواره فجر باعث افتخار ما بود. این رویداد در جهان شناخته شده است. ما در این چند روز توانستیم به موفقیت‌های بسیار خوبی برسیم. یکی از آن‌ها مذاکرات چند روزه ما با سازمان سینمایی بود. مذاکراتی که به نتایج خوبی رسید.

وی ادامه داد: ما برای فصل پاییز امسال می‌خواهیم برنامه‌های جشنواره بین‌المللی فیلم خزر را تنظیم کنیم. سازمان سینمایی روسیه از این جشنواره حمایت خواهد کرد. هدف اصلی ما جمع‌آوری فرهنگ‌های مشترک کشور‌های منطقه است.

داویدنکو افزود: این رویداد تنها یک شروع برای برنامه‌های آینده خواهد بود. ما با تیم آقای خزاعی مذاکرات زیادی داشته‌ایم. پروژه‌های زیادی در مسکو و تهران در حال برنامه‌ریزی است. پیش قدم بودن ایران در این رویداد باعث خرسندی ما است. برنامه اتحادیه اوراسیا نیز یکی دیگر از برنامه‌های مهم خواهد بود. این اتحادیه قرار نیست که میان ایران و روسیه باشد. دیگر کشور‌های دوست و همسایه در این امر حضور خواهند داشت.

وی خاطرنشان کرد: موضوع مهم دیگر میان ایران و روسیه تولید مشترک است. این دو کشور دارای مشکلات و مسائل مختلف و متشابهی است. در نتیجه می‌خواهیم با صحبت و برنامه‌ریزی به تصویری مشخص از این همکاری برسیم. در پایان از وزارت فرهنگ می‌خواهیم با حمایت و پشتیبانی به این برنامه‌ها جامه عمل بپوشاند.

بعد از رئیس سینمای روسیه صاحی صالح بایرم‌اف ضمن تشکر از محمد خزاعی به اهمیت دریای خزر پرداخت و تصریح کرد: دریای خزر کشور‌های حیطه خود را تبدیل به یک خانواده کرده است. موضوع و ایده این جشنواره در ابتدا در جلسه‌ای که در عشق‌آباد داشتیم مطرح شد. روسای جمهور پنج کشور حوزه دریای خزر از این ایده استقبال کردند و برای حضور در آن اعلام آمادگی کردند.

وی ادامه داد: امروز یک روز تاریخی بود. اولین نشست جشنواره خزر با موفقیت اتمام رسید. امیدوارم که اولین جشنواره بین‌المللی فیلم خزر به خوبی برگزار شده و در جهان مطرح شود. باید بگویم که این سال سالی مهم برای ما خواهد بود. از اینکه این رویداد در ایران برگزار می‌شود بسیار خرسند و خوشحال هستیم.

خزاعی پیرامون آثاری که در این جشنواره حضور خواهند داشت، گفت: آثاری که در این رویداد حضور خواهند داشت آرشیوی نخواهند بود. ما با مضامین مشترکی که میان کشور‌ها وجود دارد به ایده‌ها و آثاری جدید خواهیم رسید. گندم یکی از همین ایده‌ها بود. در نشستی که در جشنواره فیلم فجر داشتیم، کشور‌های دیگری بودند که برای همکاری با سینمای ایران اعلام کردند. ترکیه در کنار روسیه یکی از همین کشور‌ها بود.

رئیس سازمان سینمایی به بازار فرهنگی رویداد نیز اشاره و عنوان کرد: روسیه در سال گذشته نزدیک به ۳۰ میلیون مخاطب داشته است؛ و این امر در راستای نمایش فیلم‌های ایرانی بسیار قابل توجه خواهد بود. ما می‌توانیم از این ظرفیت در بحث انتقال فرهنگ استفاده خوبی بکنیم.

وی ادامه داد: بخش داستانی، کوتاه، مستند و پویانمایی چهار بخش کلی این رویداد را تشکیل می‌دهند. در هر بخش کشور‌های بانی و حامی جشنواره داوری برای ارزیابی آثار در نظر گرفته‌اند.

نماینده سینمای روسیه در این نشست به اهمیت این رویداد سینمایی اشاره و اظهار داشت: سینما از مهم‌ترین ابزار برای انتقال معنا و فرهنگ به نسل‌های بعدی. به همین ترتیب نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم خزر می‌تواند از لحاظ فرهنگی دارای ارزش‌های فرهنگی و معنایی زیادی باشد.

داویدنکو افزود: پیش از تحریم‌های آمریکا رتبه اول اکران در کشور روسیه متعلق به ایالت متحده بود. اکنون به لطف تحریم‌های آمریکا سینمای ما دوباره متولد شد. این جشنواره قصد دارد توجه اهالی سینما و مخاطبین را به فرهنگ شرق و منطقه جلب کنیم.

در این میان خزاعی در مقایسه سینمای ایران و عربستان گفت: کشور عربستان می‌تواند برای تبلیغ سینمای خود هزینه‌های هنگفتی کرده و از بازیگران و سلبریتی‌های هالیوودی دعوت کند. با اینکه آن‌ها می‌توانند چنین هزینه‌هایی را بکنند، اما هیچ‌گاه به سینمای ایران نخواهند رسید. چرا که سینمای ایران دارای نیروی انسانی است. سینماگران و فیلم‌سازانی که از بعد انقلاب تا کنون در سینمای این کشور فعالیت کرده‌اند پشتوانه بزرگی از لحاظ نیروی انسانی در این سینما ایجاد کرده‌اند.

منبع: صبا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->